donderdag 11 september 2008

de secret in het kwadraat - vervolg


Naar aanleiding van mijn reactie over de schatkaarten op de bijnarijkenberoemdblog, werd ik uitgenodigd mijn verhaal te schrijven over hoe ik tot het maken van het boek ben gekomen en hoe ik dat precies heb gebruikt. Dit verhaal wil ik jullie niet onthouden....
Bij deze.


Jaren geleden is het alweer, dat ik met een burn-out thuis kwam te zitten en geen idee had wat ik nog met m'n leven aan moest.
Geen enkel zicht had ik op wie ik was, wat ik wilde en kon.
Al jaren was ik kapster, want m'n oma was een kapster, m'n moeder was een kapster, m'n tante was een kapster en straks werd m'n dochter ook een kapster.

Helaas voor mij toen, was het hebben van een veels te goedlopende, 6 dagen per week opene kapperszaak met 7 vrouw personeel en 2 trainings- en 1 boekhoudavonden per week als alleenstaande moeder iets teveel van het goede. Ik kreeg eerst vage klachten en niet lang daarna was het 'all systems meltdown'.
Geen haartjes knippen meer voor mij. Noch opleidingen geven en volgen, zaak runnen en boekhouding doen. Zelfs de verzorging van mijn zoon, moest ik uit handen geven. De bordjes tuimelden een allemaal tegelijk van hun stokje.
"Nog 2 jaar zo doorgaan", zei de dokter, "en dan ben je op".

Tsjah, wat doe je dan?

Eerst in een gat vallen natuurlijk, maar daar had ik het snel gezien. Te donker, te drukkend, te benauwd.
Maar hoe kwam ik eruit dan?

Op aanraden van mijn beste vriendin, begon ik met het maken van een "gewenste-leven"s-boek; een methode die zij gebruikte om tieners in contact te brengen met wat ze later willen worden. Voor mij was later al voorbij, maar ik was toch weer helemaal terug bij af, dus, ach...waarom niet...

De opdracht was simpel:
Zoek in oude tijdschriften naar plaatjes, spreuken, artikelen en woorden die je aanspreken. Of plak er in wat je bezig houd, wat je aandacht trekt, waar je van houd.
En ach ja; what else to do? zo in de ziektewet.

Het is mijn redding gebleken.
Door met dit boek te werken verschoof mijn focus.
Had ik voordat ik begon allemaal heel helder en duidelijk wat ik niet (meer) wilde, niet leuk vond, wilde vermijden, waar ik vandaan wilde; nu werd ik opgeroepen te kijken naar - wat dan wél! - , naar wat me aansprak, en bovendien; wat er allemaal in mijn leven was, wat waardevol voor me was.
Dit gaan zien en weten bracht al meteen meer licht en ruimte.

Om het boek wat meer structuur te geven, ben ik het later in gaan delen op onderwerp, zoals met de schatkaarten van Shakti Gawain.(zie the secret in het kwadraat)

Toen ik door mijn collage's (wat vaak afgedaan word als kinderachtig geplak, maar wat het dus echt niet is) beter zicht begon te krijgen op wie ik was en wat ik wenste te creëren in m'n leven, ben ik naast m'n plaatjesboek ook nog begonnen met mijn zg. grote magische doelenboek. Want je kunt wel lekker in je fantasie gaan leven en de hele dag op een roze wolk gaan zitten, dromend over het fantastische leven wat je wilt leiden, de mooiste scenario's visualiserend.... 't Universum is niet gek.
Die hebben zoiets van: Wij kunnen dingen op je pad laten komen, maar dan moet je je wel op het pad bevinden.
Ga! Probeer! Doe!
Actie ~ reactie
Trial ~ error ~ trial ~ succes.
In dit nieuwe schrift, begon ik lijstjes te maken en op te schrijven welke stappen ik zou moeten nemen, wat ik zou kunnen doen, wie ik om steun, raad of hulp kon vragen, waar ik een kijkje zou kunnen gaan nemen, met wie ik in contact zou kunnen komen, kortom: zoeken naar mogelijkheden, en dan vervolgens een soort van maandintentie maken. Niet te strak plannen, niet teveel moetens en willens. Gewoon losjes m'n gevoel en intuitie volgen, maar 't dan wel ook doén. Licht en ruimte ~ weet je wel.
Te weinig om gestresst te raken, genoeg om lekker bezig te zijn en het Universum de kans te geven wat wondertjes te verrichten hier en daar.
Deze creatieve, leuke, lichte, vrijeblije edoch noeste arbeid begon al gauw z'n vruchten af te werpen.
Achter in mijn "gewenste- leven"sboek, begon ik m'n successen in te plakken: De keren dat ik m'n talenten gebruikte, deed wat ik leuk vond en daar blij van werd, ik een bijdrage leverde of een goed plan had bedacht en uitgevoerd.
Want 'to-do' lijstjes; mooi en aardig, een 'accomplished'-lijstje maken, lijken we altijd te vergeten. En das niet alleen jammer. Das doodzonde!
Je aandacht bij wat je wilt bereiken is natuurlijk heel goed, maar zien wat je al hebt bereikt is natuurlijk net zo belangrijk. Het brengt het geluks-gevoel dichterbij. Niet alleen weten wat je wilt, maar ook zien en blij zijn met wat je al hebt. Trots zijn op wat je hebt bereikt. Jezelf waarderen voor je inzet. Geen grotere magnetische aantrekking voor 'de wet' als een voldaan gevoel van eigenwaarde. Erg goed ook voor je zelfrecpect.

Inmiddels is mijn boek vol.
Wat ik wilde en wat ik deed en kreeg, heeft elkaar inmiddels in het midden gevonden. Juist op het moment dat dat ik op het punt stond m'n grote, gedroomde reis te maken, vlak nadat ik m'n eigen BeLight!-inspiratiecentrum was begonnen.
Op deze middelste pagina heb ik een foto geplakt van mezelf in juichende toestand, temidden van het prachtige natuurschoon in Thailand; het land wat me de droom had geschonken die ik met behulp van het Universum had waar gemaakt.
Het werd een fantastishce reis! waarvan je de belevenissen kunt lezen op
http://www.renate-belight.blogspot.com/


Inmiddels weer thuis is BeLight! uitgebreid met een atelier, want dit proces van leren luisteren naar m'n hart zal nooit meer eindigen. Ik blijf gewoon doorgroeien. 'Later als ik ik groot ben', is nog steeds actueel. Ik word nog steeds groter.
En ik heb niet gewacht op 'n prins, maar heb mezelf wakker gekust.
Die prins is inmiddels ook in m'n leven en we dromen nog lang en gelukkig.
Sterker nog!
Ik help nu via www.BeLight.us ook anderen dmv. creatieve workshops, hun droom te vinden en te leren leven.
Deze keer niet alleen via wens- of wilskracht, maar via zijnskracht. En dat beloofd wat!
Want uit mijn boek heb ik geleerd en blijkt ook:
Je hoeft niet altijd te weten wat je wilt, om de wet van aantrekking voor je te laten werken. Het is veel belangrijker dat je je leert herinneren wie je bent en dat je weet wat belangrijk en waardevol voor je is. En dan laat je het aan het Universum over om jou te verassen....

Mijn volgende wens-boek staat sinds kort te popelen in de kast. De nu nog lege pagina's tintelen van verwachting...

Geen opmerkingen: